Strefa wiedzy
Strona główna / Strefa wiedzy / Przelew na konto oszusta – jak odzyskać środki?

Przelew na konto oszusta – jak odzyskać środki?

Obecnie transakcje finansowe realizowane są głównie drogą elektroniczną. Niestety zdarzają się sytuacje, w których w wyniku swojego błędu lub oszustwa przekazujemy pieniądze niewłaściwej osobie. Wbrew pozorom takie sytuacje nie są wcale rzadkie, a odzyskanie środków bywa sporym wyzwaniem. Czy można zatrzymać przelew? Jak odzyskać środki przekazane na niewłaściwy rachunek?

Oszustwa internetowe i wyłudzanie przelewów

Oszustwa internetowe, które prowadzą do wyłudzenia pieniędzy poprzez fałszywe informacje lub manipulacje, są niestety powszechne. Istnieje wiele różnych sposobów wykorzystywania internetu do oszustwa i wyłudzenia przelewów od naiwnych użytkowników. Oto kilka najpowszechniejszych przykładów.

Phishing

Niezwykle popularne i niestety skuteczne oszustwo. Polega na wysyłaniu fałszywych maili lub wiadomości tekstowych, w których oszuści podszywają się pod znane instytucje finansowe, sklepy internetowe czy serwisy społecznościowe. W przesyłanych wiadomościach proszą o podanie poufnych danych, takich jak hasła, numery kart kredytowych czy dane do logowania, co może prowadzić do kradzieży tożsamości lub pieniędzy.

Fałszywe strony internetowe

Oszuści często tworzą fałszywe strony internetowe, które do złudzenia przypominają zaufane witryny, takie jak strony internetowe banków, serwisów zakupowych czy platform płatności online. Próbując się zalogować lub skorzystać z usługi, niczego nieświadomi użytkownicy przekazują oszustom swoje dane osobowe, dane do logowania lub dane karty kredytowej.

Wyłudzenia związane z aukcjami internetowymi

Cyberprzestępcy często manipulują aukcjami internetowymi, podając fałszywe informacje o produktach, cenach czy warunkach transakcji. Po otrzymaniu płatności mogą nie dostarczyć zamówionego towaru lub przesłać produkt o niższej wartości.

Ransomware

Oszuści mogą zainfekować komputer ofiary złośliwym oprogramowaniem, które blokuje dostęp do danych lub systemu operacyjnego. W zamian za odblokowanie żądają okupu w postaci przelewu pieniężnego. Spełnienie żądania nie jest niestety jednoznaczne z odzyskaniem utraconego dostępu czy danych. Strata może więc być podwójnie bolesna.

Wyłudzenia związane z usługami finansowymi

Oszuści mogą kontaktować się z potencjalnymi ofiarami i prezentować im ofertę „atrakcyjnych” inwestycji czy programów zarobkowych. Wszystko po to, by zachęcić je do dokonania przelewu pieniędzy, po którym najczęściej kontakt się urywa, a odzyskanie pieniędzy jest niezwykle trudne.

Zobacz także: Moralność w biznesie ważna, ale długi firm rosną.

Przelew na konto oszusta – czy można go cofnąć?

Cyberprzestępcy stosują wiele różnych strategii działania, dlatego też istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet pomimo ostrożności możesz pewnego dnia stać się ich ofiarą. Co zrobić w takiej sytuacji? Jeśli dokonałeś przelewu na konto oszusta lub do nieautoryzowanego odbiorcy, istnieje możliwość próby cofnięcia tej transakcji. Sama opcja i warunki cofnięcia przelewu zależą jednak od kilku czynników, takich jak rodzaj przelewu, bank, w którym zrealizowałeś przelew, a także czas, jaki upłynął od wykonania transakcji.

Jeśli dokonałeś zwykłego przelewu na konto oszusta, skontaktuj się niezwłocznie z bankiem, w którym prowadzisz rachunek bankowy i zgłoś zaistniałą sytuację. Bank może podjąć próbę zatrzymania lub cofnięcia przelewu, jeśli transakcja jeszcze nie została zrealizowana lub jest w toku. Niestety wykorzystanie tej metody nie jest możliwe w przypadku przelewów natychmiastowych.

O czym musisz pamiętać, chcąc cofnąć przelew? Im szybciej zareagujesz i zgłosisz sytuację bankowi, tym większe prawdopodobieństwo zatrzymania lub cofnięcia transakcji. Przy zgłaszaniu próby cofnięcia przelewu warto mieć przygotowane wszystkie niezbędne informacje dotyczące transakcji: numer konta odbiorcy, kwotę przelewu, datę i godzinę oraz ewentualne dodatkowe dane transakcyjne. Ponadto, jeśli masz podejrzenia, że padłeś ofiarą oszustwa lub przestępstwa finansowego, warto zgłosić to odpowiednim organom ścigania.

Jeśli cofnięcie przelewu okaże się niemożliwe, możesz zawsze złożyć reklamację w banku. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że bank nie rozpatrzy jej pozytywnie. Jeśli bank nie uzna reklamacji, pozostanie Ci jedynie dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. By zwiększyć swoje szanse na odzyskanie swoich pieniędzy od oszusta, możesz rozważyć skorzystanie z profesjonalnych usług windykacyjnych. Współpraca z firmą windykacyjną, taką jak Kaczmarski Inkasso, umożliwi Ci profesjonalne działanie, co może przełożyć się na skuteczność tego procesu. Pamiętaj, że im szybciej podejmiesz działania, tym większe będą szanse na odzyskanie środków.

Przelew na niewłaściwy numer rachunku – jak odzyskać pieniądze?

Pośpiech przy realizacji przelewu może skutkować błędami i skierowaniem środków na niewłaściwe konto. Czy taki przelew w każdej sytuacji zostanie zrealizowany? Jeżeli wskazany numer rachunku jest aktywny i prawidłowy, przelew nie będzie odrzucony, a środki zostaną zaksięgowane na wskazanym rachunku. Zdarzy się tak, nawet jeśli podane nazwisko czy nazwa firmy nie będą korespondowały z numerem konta – banki nie weryfikują bowiem zgodności danych, a jedynie prawidłowość samego numeru rachunku.

Obowiązujące przepisy prawa na szczęście przewidują sytuacje błędnych przelewów i ułatwiają dochodzenie zwrotu środków, o czym traktuje art. 143a-c ustawy o usługach płatniczych. Zgodnie z jego treścią od razu po zorientowaniu się, że wykonałeś przelew na niewłaściwy numer konta, powinieneś skontaktować się ze swoim bankiem. Ten z kolei w ciągu 3 dni roboczych skontaktuje się z bankiem odbiorcy i poinformuje go o zaistniałej sytuacji. Bank odbiorcy zidentyfikuje następnie adresata błędnego przelewu i poinformuje go o konieczności zwrotu środków w terminie 30 dni.

Co jeśli po upływie tego terminu środki nie wrócą na Twój rachunek? W takiej sytuacji możesz wystąpić do swojego banku z wnioskiem o udostępnienie danych osobowych odbiorcy przelewu, a następnie rozpocząć wobec niego powództwo sądowe. Samo wezwanie do sądu powinno skutecznie zmotywować go do zwrotu niesłusznie otrzymanych środków, a umorzenie postępowania jest w tym przypadku mało prawdopodobne. Sprawę może jednak nieco skomplikować ewentualna niewypłacalność lub upadłość konsumencka – pamiętaj zatem, by nie zwlekać z działaniem, a w razie potrzeby, skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej i ze strony firmy windykacyjnej.

Jak namierzyć oszusta po numerze konta?

Namierzenie oszusta po numerze konta bankowego jest trudne i skomplikowane, ponieważ banki chronią prywatność swoich klientów i nie udostępniają informacji o nich bez upoważnienia. Możesz jednak skorzystać z dostępnych online narzędzi, które umożliwiają sprawdzenie numeru konta w bazach danych lub rejestrach. Pamiętaj, że nie zawsze są one w pełni wiarygodne i dokładne.

Niewątpliwie rozsądniej w takiej sytuacji będzie zebrać wszystkie dowody oraz informacje i zamiast działać na własną rękę, skontaktować się z policją. Organy ścigania dysponują znacznie większymi możliwościami, więc ustalenie właściciela konkretnego rachunku bankowego nie będzie dla nich większym problemem.

Oszustwa internetowe a reklamacje bankowe

Banki rozpatrują na korzyść klientów najróżniejsze reklamacje. Warunek jest jeden: wina za zaistniałą sytuację musi leżeć po stronie danego banku. Jeżeli pomylisz numer konta, źle go skopiujesz lub przepiszesz, nie możesz oczekiwać, że instytucja bankowa weźmie winę na siebie i zwróci Ci automatycznie środki. Przepisy zobowiązują banki do pomocy w takich sytuacjach oraz do pełnienia funkcji pośredników. Musisz jednak być przygotowany na to, że odzyskanie środków prawdopodobnie nie będzie szybkie. Jeżeli odbiorca przelewu będzie chętny do zwrotu środków, cała procedura może potrwać nawet ponad miesiąc. Jeszcze dłużej będziesz czekał na zwrot, jeśli sprawa zostanie skierowana na drogę sądową.

W przypadku jakich oszustw można złożyć reklamację w banku? Jeśli zauważysz na swoim rachunku bankowym transakcje, których nie dokonałeś lub które nie są zgodne z Twoimi upoważnieniami, możesz złożyć reklamację. Bank będzie wówczas musiał przeprowadzić dochodzenie w tej sprawie i podjąć odpowiednie działania. Analogiczne kroki powinieneś podjąć w przypadku phishingu, czyli oszustwa polegającego na wyłudzeniu danych osobowych i finansowych. Jeśli padłeś ofiarą takiego procederu, możesz zgłosić to bankowi jako oszustwo. Podejmie on wówczas działania w celu zabezpieczenia Twojego konta i odzyskania środków.

Podstawą do złożenia reklamacji są również inne formy oszustw bankowych – m.in. fałszywe inwestycje, fałszywy weksel lub e-maile z banku, a także najróżniejsze formy wyłudzenia danych osobowych. To bowiem na instytucji bankowej spoczywa obowiązek dbania o bezpieczeństwo powierzonych mu przez klientów środków i weryfikowania każdego, kto próbuje uzyskać do nich dostęp.

Jak napisać reklamację do banku w sprawie oszustwa?

Przed wysłaniem reklamacji upewnij się, że jesteś zaznajomiony z procedurami reklamacyjnymi obowiązującymi w danym banku oraz z regulaminem dotyczącym zwrotu środków w przypadku oszustwa. W razie wątpliwości lub pytań najlepiej skontaktuj się z pracownikiem pobliskiej placówki lub zadzwoń na infolinię. Dla bezpieczeństwa zachowaj kopię wysłanej reklamacji oraz wszystkich załączonych do niej dokumentów.